Kopiowanie i rozpowszechnianie moich zdjęć bez mojej zgody jest zabronione/ You can't copy these photos without my agreement.

poniedziałek, 12 grudnia 2011

Szydełkowe recenzje, czyli o książkach robótkowych.

 Dziś kolejna notka z serii o szydełkowaniu :) Zgodnie z obietnica będzie dziś sporo recenzji różnych szydełkowych książek dostępnych na polskim rynku wydawniczym. Część z nich jest w mojej kolekcji inne przeglądałam i wydały się mi nie warte uwagi. Na początek jednak parę uwag wstępnych o charakterze praktycznym ;)
Książki szydełkowe można podzielić na 2 typy: I - zawierające konkretne opisy/schematy gotowych wyrobów np. swetrów, serwetek, zabawek; II - kompendia wiedzy zawierające zbiory wzorów, które można dowolnie wykorzystać projektując np. narzutę na łóżko, czy bluzkę.
Niezależnie od typu w książkach tych zazwyczaj znajdujemy porady dla początkujących jak zacząć, oraz czytać zawarte w danej książce wzory graficzne, oraz skróty użyte w opisach. Również zawsze w przypadku gotowych pomysłów na produkty mamy informacje o potrzebnych materiałach itp.

 Kupując książkę musimy zastanowić się jaka forma przekazu jest dla nas lepiej zrozumiała - graficzna, czy opisowa, a może wariant mieszany. Nie jest to bez znaczenia, ponieważ ja np. osobiście wolę korzystać z rozrysowanych wzorów graficznych, które pozwalają mi szybciej odnaleźć się w jakim momencie jestem pracy, gdy odłożyłam szydełko na chwile. Przy opisach trzeba sobie zawsze zaznaczyć, gdzie się zakończyło pracę, by się nie pomylić robiąc sobie mała przerwę ;) Ja na początek polecałabym książki oferujące wariant mieszany by sprawdzić w którym przekazie lepiej się orientujemy, a dodatkowo nie będziemy mieli w przyszłości problemów z zrozumieniem obu sposobów. Ma to wymierne korzyści, ponieważ tego typu model informowania stosowany jest w polskiej prasie dziewiarskiej, a dodatkowo dla osób znających język angielskich nie powinno stanowić to problemu w tłumaczeniu z j. angielskiego opisów na j. polskich, gdy zechcą skorzystać z o wiele bogatszego rynku prasy/książki zagranicą.
A o to recenzje:
 1. i 2. książki podobne do siebie, ze względu na wspólną autorkę. ;) Niezwykle udane w sposobie przekazu opisowego. Modele są proste w wykonaniu i poradzą sobie z nimi nawet osoby początkujące, a gotowy efekt będzie wyglądał bardzo profesjonalnie, modnie i po prostu pięknie :D
3. Książka ma trochę mylący tytuł, ponieważ zawiera nie tylko pomysły na wykończenie dzianin, ale i parę opisów gotowych modeli np. sukienki, ciepłego swetra imitującego wzór na drutach, czy kamizelki.  Ponadto zawiera wiele porad praktycznych, które będą przydatne w drodze doskonalenia swoich umiejętności. Polecam średnio zaawansowanym.
 1. Fantastyczna książka dla osób początkujących. Proste, ładne modele świetne na prezenty, ale i nie tylko. Książka wykorzystuje metodę mieszaną, dzięki czemu uczy czytać schematy graficzne oraz opisy.
2. Książka zawierająca opisy gotowych modeli zarówno zdobiących nasz dom jak i nas same. Wzory są proste, ale ciekawe. Pokazuje jak przy użyciu nietypowych włóczek i prostego wzoru otrzymać niepowtarzalny efekt. Porady i wskazówki zawarte w tej książce tez godne są uwagi. Dla średnio zaawansowanych. 
3. Książka zawierająca głownie różne wzory elementów i nie tylko, które można dowolnie łączyć tworząc m.in. szale i chusty, bluzki, ozdoby. Przedstawia również parę gotowych pomysłów do realizacji. Dla średnio zaawansowanych jako faktycznie pomysł na inspiracje. ;)
 1. Książka szczerze powiedziawszy mało interesująca. Zawiera opisy rożnych modeli garderoby m.in poncza, czapek, bikini i spódniczki. Stopień trudności jest różny w proponowanych modelach dlatego proponowała bym ta pozycje raczej średnio zaawansowanym.
2. Książka jednej z ciekawszych autorek z tej dziedziny. Miałam w ręku wersje anglojęzyczną (książka zawiera głownie opisy modeli, w niektórych przypadkach uzupełnionych schematem graficznym ) i przypadła mi do gustu, wiec żałuje, ze nie udało się mi jej kupić w naszym języku. Szaliki prezentowane w tej pozycji są niezwykle ciekawe, ale zarazem proste i parę modeli można uznać za tzw. unisex, czyli z powodzeniem mogły by posłużyć dla naszych facetów na prezent ;) Dla poczatkujacych i średnio zaawansowanych.
3. Hym... książka dla tych, których znajomi po usłyszeniu, ze dziergasz pytają: "Czy zrobisz mi skarpetki?". Dla średnio zaawansowanych. Opisy, modelowanie dzianiny w przypadku skarpet może być trochę bardziej skomplikowana od np. bluzek, czy szalików z innych pozycji ;)
1.Bardzo ciekawa pozycja ze względu na zapoznanie z różnymi metodami szydełkowania np. szydełkiem tunezyjskim. Zawiera sporo przydatnych informacji z rodzaju 'krok po kroku' oraz dużo gotowych pomysłów na ozdoby dla domu jak i na ubrania, jak i dodatki zarówno dla dorosłych jak i dzieci. Dla wszystkich.
2. Książka prezentuje stylowe pomysły na ubranka jak i akcesoria dla niemowląt oraz małych dzieci w postaci m.in misiów, bucików, sweterków oraz kocyków. Idealna inspiracje dla osób lubiących robić szydełkowe prezenty. Dla wszystkich.
3. Znam ta książkę z wersji niemieckojęzycznej. Jest przestępna i łatwa w obsłudze, dzięki czemu bez trudu można sobie poradzić z zawartymi w niej projektami, które mogą być doskonałymi prezentami dla przyjaciół.
 1 i 3 książki dla tradycjonalistów w szydełkowaniu. Przedstawiają metodę typu filet oraz rożne inne rodzaje koronek, które można wykorzystać w wystroju domu. W moim odczuciu nic specjalnego ;)
2. książka o podobnej tematyce, jednak zawierająca o wiele ciekawsze projekty, czego doskonałym przykładem jest choćby ten widoczny na okładce ;) Zawiera opisy. Dla średnio zaawansowanych.
 1.2.3. Szydełkowy misz-masz -> książki zawierają gamę pomysłów na najróżniejsze przeczy zarówno do ubrania, jak i przyozdobienia domu. Dla początkujących i średnio zaawansowanych w zależności od danego projektu. Najbardziej polecałabym książkę nr. 3.
 1. Książkę ta otrzymałam w prezencie i muszę powiedzieć, ze jest na prawdę ciekawa, choć ja sama nie gustuje w tego typu wyrobach. Jednak jeśli chcecie mięć fajne pomysły na prezenty to polecam szczerze. Raczej dla średnio zaawansowanych. 
2. Pozycja raczej dla tradycjonalistów, ponieważ zawiera opisy technik koronczarstwa szydełkowego, co nie dla każdego może być inspirujące i godne uwagi. Raczej dla średnio zaawansowanych.
3. Kolejna pozycja na temat szydełkowych zabawek. Na pewno będzie ciekawa dla tych, którzy zetknęli się z takimi projektami w pozycji nr. 1 z tego zestawienia ;) Dla średnio zaawansowanych.
 Książki z rodzaju kompendiów wiedzy z zakresu szydełkowania idealne dla osób, które same chcą wymyślać i realizować swoje projekty.
1. Jak ktoś lubi dziergać z użyciem elementów to proszę bardzo polecam szczerze :) Ja jednak nie lubię, ale doceniam, ponieważ książka zawiera na prawdę ciekawe warianty z którymi nie spotkałam się gdzie indziej.
2. Prawdziwa encyklopedia szydełkowania! Multum wzorów z graficznymi odpowiednikami zdecydowanie pozycja obowiązkowa, dla projektowych indywidualistów.
3. Pozycja uzupełniająca moim zdaniem dla pozycji nr. 2, ponieważ od wykończenia czasem zależy całokształt danej robótki, a takie wykończenia jak prezentowane są w tej książce są naprawdę warte uwagi :D
 1. Kolejna książka będąca pomocą przy realizacji własnych projektów tym bardziej, ze prezentuje trudniejsze techniki szydełkowe jak np. szydełko tunezyjskie, koronki irlandzkie.
2. Druga książka świetnej autorki w dziedzinie dziewiarstwa również dla amatorów dziergania z użyciem elementów. Jak widać już po okładce zawartość jest równie ciekawa ;)
3. Ostatni z znalezionych przeze mnie książek typu kompedium. Mniej ciekawa, ale zawiera pomocne ilustracje i schematy co może być pomocne dla zwolenników tej metody odczytywania wzoru. Zawiera sporo rożnych technik dziergania.
I na koniec ostatni książka, która zasadniczo jest po części szydełkowa, a po części poświęcona robieniu na drutach niemniej zarówno jedne jak i drugie projekty są niezwykle ciekawe, modne i proste w wykonaniu, niemniej trzeba lubić metodę opisową, która czasami została uzupełniona opisami graficznymi lub szczegółowymi ilustracjami pokazującymi coś 'krok po kroku'.

Wszystkie te krótkie recenzje są moimi subiektywnymi odczuciami (zwłaszcza w kwestii przydatności i stopnia zaawansowania ) niemniej mam nadzieje, ze będą pomocne :) Większość tych książek jest dostępna w empiku lub na stronach wydawnictw, ale w przypadku starszych tytułów można je z powodzeniem znaleźć w sklepach z tzw. tanią książką. Niestety rynek wydawniczy w Polsce jest jaki jest :/ Za granica np. w Niemczech, Anglii, czy USA oraz Francji tych książkowych tytułów jest o wiele więcej zresztą jak można zaobserwować po nazwiskach autorów są to głównie polskie tłumaczenia, a w mniejszym stopniu rodzime produkcje.

Źródła zdjęć okładek: empik.com

14 komentarzy:

  1. hm... Twoja najdłuższa notka ? Te szydełkowe stworki są ekstra. Tylko dlaczego wszystko półsłupkami ?!

    OdpowiedzUsuń
  2. napracowałaś się przy tych recenzjach
    to się ceni

    OdpowiedzUsuń
  3. wow, ja nawet nie umiem rzymać szydełka, wiec chyba sie za te książki nie wezmę.

    OdpowiedzUsuń
  4. sajuki najdłuższa była o historii szydełkowania ;P

    gosia dzięki :D

    MarieAntoinette to akurat nie problem bo w większości tych książek wszystko jest wytłumaczone co i jak łącznie z trzymaniem szydełka :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Gosiu, dobrze widziałaś że mam nowminację, nawet nie wiem za co :) no i właśnie nie należę do tych osób które lubią się takim faktem zbytnio chwalić ani tez nie wiem jak mam zachęcić wszystkich do głosowania na mnie, może ty masz w tym więcej doświadczenia?

    OdpowiedzUsuń
  6. zapraszam na konkurs do wygrania 100zł
    www.styliowo.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  7. Lala niestety nie mam takich doświadczeń, ale uważam, ze nie ma nic złego w powiadomieniu czytelników o nominacji i oświadczenia, ze jeśli mają chęć to mogą zagłosować :) zresztą ciekawa jestem kto zgłaszał blogi do tego plebiscytu, jeśli czytelnicy to tym bardziej powinnaś poinformować ich o tym fakcie :D

    OdpowiedzUsuń
  8. Oj, napracowałaś się!! Ciekawe lektury!! Mam w domu "Robótki szydełkowe" i z tej książki uczyłam się wzorów tunezyjskich. Na początku mojej przygody z szydełkowaniem najczęściej kupowałam gazetki, ale już po kilku próbach stwierdziłam, że robiąc wg zamieszczonych tam schematów to nic fajnego nie zrobię; kupowałam je mimo wszystko ze względu na wzory, które potem i tak wykorzystywałam "po swojemu"..bo oprócz biżuterii mam sporo sweterków na sumieniu;)
    Pozdrawiam
    Kasia

    OdpowiedzUsuń
  9. Uch, ależ pokusiłaś tą Mary Jane Hall :D Muszę to sprawdzić. Już sukienka z okładki jest świetna, a ciekawe, jak cała reszta:)Jakiej włóczki/kordonka używa ta Pani najczęściej (tzn. na jaki rozmiar szydełka?)?

    OdpowiedzUsuń
  10. Aeshna przepraszam, ze dopiero teraz odpisuje. Autorka używa różnych włóczek i zawsze podaje grubość szydełka oraz mniej więcej ile powinno być metrów w gramach na daną robótkę, więc należny tylko wybrać materiał o podobnych parametrach i dziergać :)Nie zwróciłam uwagi by w książce było coś cieńszego niż na szydełko 2,5

    OdpowiedzUsuń
  11. Chciałabym się nauczyć szydelkowac. Zainteresowała mnie szczególnie książka Szydelkowanie. Ubrania i zabawki dla dzieci. Niestety wszędzie jest niedostępna. Wiesz może gdzie ja dostać?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Obawiam się, że ten tytuł to już tylko w antykwariatach lub na allegro ktoś może mieć do odsprzedania. :(

      Usuń
  12. jak sie nazywają te 2 książki na samej górze z obrazkami i opisem?

    OdpowiedzUsuń
  13. jak sie nazywaja te 2 pozycje ksiazek na samej gorze z opisem i zdjeciem?

    OdpowiedzUsuń

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...